Intervjuad i DN!

Det här är en riktig milstolpe för mig. Är fortfarande nästan mållös. Ödmjukt tacksam för den här artikeln i DN

Journalisten Juan Flores har granskat det nästintill oligopolliknande livsmedels-Sverige. Jag har följt artikelserien med stort intresse och mailade och tackade honom för den. Jag frågade om han hade hört talas om “rapid start”, konceptet där första leveransen för nya produkter och leverantörer är kostnadsfri för kedjan. Det hade han inte och ville gärna veta mer. På den vägen är det.

Det finns en tystnadskultur inom branschen där de stora leverantörerna är rädda för att åka ut ur hyllan om de pratar högt om kedjornas metoder. Men jag har inget att förlora eftersom jag inte finns i hyllan. 

I artikeln dementerar Coop att konceptet finns och menar att det är valfritt för leverantören. Men det har ett annat namn bara. Det heter CBU – Centralt Butiksutskick – och finns i alla avtal och är inte valbart. Jag har flera källor som bekräftar detta. Kan tyvärr inte lämna några namn av respekt att de är måna om sin relation till kedjorna. Det är stora etablerade varumärken. Enligt CBU konceptet ska de skänka första leveransen av nya produkter enligt avtal. De kämpar med sina marginaler lika mycket som alla andra i branschen.

Foto: Roger Turesson

Jag hade samma erfarenhet hos Axfood. Där var prisdiskussionen intressant, med tanke på att de i mina ögon satsat så mycket på hållbarhet. Titta bara på deras initiativ med Axfood Foundation. 

Många blev upprörda när de läst artikeln och jag fick enorm trafik in i webbutiken. TACK alla ni som shoppat. Jag sålde på en dag det jag annars säljer på en månad. Tack vare er kunde vi lägga en ny köporder till bönderna i Colombia. Bättre julklapp kunde de inte få! Fantastiskt! Ni är bäst!

Lagret tömdes på några dagar men nu är det fullt igen. Besök gärna shoppen och fyll på skafferiet nu inför julen med finfrukt och kanske finkaffe också. Äta gott och göra gott samtidigt. Bättre kombo finns inte.

Fortsätt ta han om dig och varandra! /Nathalie