Mitt företag

Hej, jag heter Nathalie och det här är min story

Don Ifran - Asoagronorca i Santander de Quilichao i norra CaucaJag köper frukt direkt från bönder i Colombia och säljer slutprodukten direkt till dig. Det låter enkelt men ibland tänker jag att jag är galen. Jag har haft ett par “trygga” karriärer och valde att bli frukthandlare istället.

Läs här hur allt började och hur min vision skiftat under resans gång.

Historia

Så här började det …

Det började år 2009, när jag hörde att tonvis av physalisbär gick till spillo, när den stora exportgrossisten hade svikit bönderna i pappas hemby Icononzo i Colombia. Här är en kort klipp där jag intervjuar en av bönderna. Jag blev förbannad och undrade hur svårt det kunde vara att köpa frukten direkt från dem, förädla i Colombia, t e x till marmelad, som min gamla finska mormor hade gjort och hämta hem till Sverige och sälja här.

10 månader senare lanserade jag Sveriges första och fortfarande enda physalismarmelad under varumärket Nathalie’s. Jag fick uppleva sann “flow”. Vi hade världspremiären på Nytorget Urban Deli i Stockholm som då var relativt nyöppnat. 

Men tillbaka till bönderna i min pappas hemby. De har levt mitt i inbördeskrigets verklighet, upplevt korruption och kampen att få lönsamhet i sitt jordbruk går generationer tillbaka. Kanske skulle jag kunna bygga en bro för produkter och människor mellan Stockholm och Icononzo… Det var min ursprungliga tanke.

Icononzo, min pappas hemby

Jag föddes i Stockholm men har alltid haft en nära relation till Icononzo, min pappas hemby. Byn är en oslipad diamant och ligger ungefär fyra timmars bilresa från Bogotá, på en bergssluttning som sträcker sig 800 till 2200 meter över havet. Klimatet är som i paradiset, med en medeltemperatur på 23 grader året runt. Det är perfekt för jordbruk och här växer allt från orkidéer, papaya, mango, guavafrukt, bananer, kakao, kaffe och avokado till alla möjliga grönsaker, eftersom regionen har tre olika klimatzoner tack vare höjdskillnaden.

Min farmors hus (bilden) är över 100 år gammalt och finns ännu inom vår familj. Människorna i byn är varma och enormt gästvänliga och vet hur man har roligt, så som bara colombianer kan ha.

Tyvärr har byn, sedan 50-talet, haft mer än sin andel av våldet i den väpnade interna konflikten. Många av de bönder jag träffar, liksom min egen familj, har förlorat familjemedlemmar.

Bara några få kilometer från byn gick en av gerillans viktigaste vandringsleder över Anderna. Nu ligger en av 27 fredszoner 15 km utanför byn. Där har gerillan lämnat tillbaka sina vapen och påbörjat sin integration tillbaka in i samhället. Av vad jag hört, finns fortfarande många utmaningar med fredsavtalet och flera punkter har ännu inte uppfyllts. Det är en lång process för landet och dess befolkning att släppa taget, hela, försonas och gå vidare. 

Summa summarum

I början var min vision att bidra till en välmående colombiansk landsbygd. Men under resans gång, har jag insett att det handlar om så mycket mer; nämligen maktobalansen i hela livsmedelsindustrinBönder som producerar vår mat, går själva och lägger sig hungriga på kvällen. Detta är ett globalt problem och inte på något sätt unikt för bönderna i pappas hemby. Leta rätt på Oxfams rapport “Ripe for Change” från 2018 så får du se vad jag menar.

Jag kunde inget om branschen när jag började och var därför fördomsfri och kanske lite naiv. Tur var väl det. Annars hade jag nog inte valt livsmedelsbranschen. Den största lärdomen har varit om dagligvaruhandelns och de stora kedjornas dominans. Som leverantör behöver kunna “köpa dig in i hyllan”. Det är ett komplext system och jag hade behövt pressa ner priserna nedåt  kedjan. Det hade gått helt emot mina värderingar och hela anledningen varför jag gör det här.

Samtidigt finns det mycket att göra och upplysa konsumenterna om, som måste driva efterfrågan på transparens för att få till förändringar. Sen 2018 är vi med i UNDPs program Business Call to Action där vi satt mål som är kopplade till FN’s Globala Mål. Detta är något jag är väldigt stolt över. 

Sen jag började har efterfrågan på ekologisk, hälsosam mat utan onödiga tillsatser, ökat explosionsartat, vilket är en fantastisk möjlighet för medvetna, värdedrivna varumärken. 2013 fanns bara ett par andra varumärken som hade torkad mango när jag lanserade vår. Nu är hyllan med torkad frukt nästan 2 m i varje butik och prispressen är enorm. 

Jag har lärt mig så mycket. Jag började utan powerpoints, men nu i efterhand när jag ska beskriva vår affärsmodell, inser jag att vi hittat en lucka på marknaden som ingen, eller väldigt få täcker. En stor andel av mina torkade frukts slutpris går tillbaka till lokala bönder, kvinnor i fabriker och entreprenörer – upp till 25%. Det är det jag kallar för nästa generation hållbar handel.

En annan upptäckt på vägen var hur bulk- och volym driven livsmedels industrin är. Länder som producerar råvaror så som kaffe, kakao och exotiska frukter får sällan chansen att själva förädla och packa slutprodukten. Detta får framförallt konsekvenser för kvinnor som inte får välbehövd arbetstillfällen.

Mitt kall har med andra ord tagit en väg mot något mycket större, som bönderna i pappas hemby sådde ett frö till.

Min mission har därför blivit att vi ska bli världens mest rättvisa och humana företag.

De här är mitt drömlag, som har hjälpt mig att skapa Nathalie’s Direct Trade och förverkliga min vision!