Nästa generation fair trade

Jag upptäckte nästa generation fair trade mest av en slump. Eller tja, jag tror ju inte på slumpen. Men det var när influensern Gustav som driver veganska bloggen “Jävligt Gott” fick en låda torkad mango av mig, som han myntade begreppet i ett inlägg. Han hade rätt. 

Det här Globala Målet – 10.1 handlar för mig både om att minska inkomstklyftor mellan länder OCH även inom länder och speciellt mellan könen. I Colombias fall är 50% av alla mammor ensamstående. Det är rätt otroligt. Nästan 14 miljoner kvinnor måste försörja sina barn själva, ofta med en kärleksfull mormor vid sin sida. 

Jag har full respekt för Fair Trade och andra certifieringar som strävar efter rättvisa och hållbarhet. Men som jag ser de, är de en del av bulk- och volymdrivna matindustrin, där förädling och packning sker i eller nära slutdestinationen. I vårt fall i Sverige eller inom EU. Utvecklingsländer får aldrig chansen att klättra uppför värdekedjan utan förbli producenter av råvaror. Det går miste om arbetstillfällen för främst kvinnor.

Tack vare Gustav, såg jag plötsligt hur min affärsidé blev ännu tydligare och vassare. Tack vare PICO – Produced In Country of Origin – Upp till 25% av slutproduktens pris går tillbaka till lokala bönder, kvinnor i fabrikerna och entreprenörer i ursprungslandet. Detta är hörnstenen i nästa generation fair trade, enligt mig.

Transparens är vägen! Här kan ni se cost break-down exempel på vår storsäljare, Nathalie’s lättorkade mango i 130 g. 

Enda sättet för dig som konsument att kunna göra medvetna val är att du får rätt information. Jag hoppas fler varumärken vill vara med och visa vart dina pengar går. Det är din mänskliga rättighet. 

Jag vill alltid höra vad du tycker! Maila mig på nathalie@nathaliesdirecttrade.se