SDGs – no huffy fluffy

Vänner! Idag vill jag skriva några rader om ”Sustainable Development Goals” – a k a SDGs. På svenska pratar vi om de globala målen. Har du koll på dem? Visste du att de är 17 stycken och signades i Paris 2015? Jag tror att Sverige ligger efter vad gäller den allmänna kunskapen kring dessa mål. Vi har bättre koll på att det är ett avtal som Trump vill gå ur, än vad de egentligen står för. Vad tror du?

Personligen har jag känt att de globala målen liksom millennium målen varit något politisk som inte riktigt ”berör” mig. Jag kan välja tåg istället för flyg, äta mindre kött, eller inget alls. Men förutom det, har jag känt att det som signades i vackra Paris är ”långt borta”. Fattigdomsbekämpning, familjeplanering, skolgång för alla och satsningar på läskunnighet och demokrati i utvecklingsländer har väl inget med mig att göra? Jag kan ha ett fadderbarn i Indien och göra lite skillnad för ett barn, men det är väl allt? Eller?

Tänk vad fel jag har haft! 2017 blev jag kontaktad av Minja som jobbar hos UNDP (FNs utvecklingsfond) och hostar ett program som heter ”Business Call to Action” (BCtA). Minja tyckte vi borde ansöka, eftersom vi har en sk ”inclusive business model”.

Det betyder att vi har en kommersiell affärsmodell som inkluderar i våra produkters värdekedja de som tjänar mindre än 8 USD/dag. Vi gör alltså business med de fattiga.

Det är fortfarande så många som 4.5 miljarder människor (klicka på bilden här bredvid) som lever under denna gräns enligt Världsbanken, trots att fattigdomen minskat i världen sista decenniet.

Sen september 2017 är vi medlemmar i BCtA. Vår inkluderande affärsmodell står på två ben: först genom DIRECT TRADE med bönderna och genom att våra produkter förädlas och packas i ursprungslandet, i huvudsak av ensamstående mammor, dvs vi lämnar värdekedjan fram till färdig konsumentprodukt i Colombia, vilket är helt unikt i denna bulk drivna matbransch. Det vanligaste är att matvaror förädlas och packas industriellt nära konsumtionslandet. Därför förblir ursprungsländerna råvaruproducenter. Är inte det här ett slags kolonialistiskt konsumtions beteende? Helt galet egentligen.

Tack vare BCtA har jag fattat att vi företagare har en enorm möjlighet och BÖR ta lead och driva utvecklingen mot en mänskligare och hållbarare framtid för kommande generationer, genom nya affärsmodeller.

Vi har inom programmet satt mål som är kopplade till de SDGs som är relevanta för oss. I vårt fall är SDG2, SDG5, SDG8 och SDG10 som är aktuella. Målen är superkonkreta. Det är verkligen inget huffy fluffy. För varje tugga du tar av mina produkter, bidrar du till de här globala målen direkt!

Allt vi gör inom Nathalie’s Direct Trade hänger ihop med något mycket större och målen ger oss en ännu tydligare och skarpare riktning i allt vi gör – för kommande generationer, som barnen på bilden som är tagen hemma hos en björnbärsodlarfamilj på landsbygden nära min pappas hemby Icononzo. De äter rester av ris från dagen innan, till mellis, efter skolan.

Vi är 203 medlemsländer i BCtA och jag blev minst sagt häpen när jag hörde att bland svenska företag är det HM, IKEA, Ericsson, Pamoja Cleantech, Ignitia, Watersprint och VI! Inget annat företag inom livsmedel. Är det inte coolt! Jag är så ödmjukt tacksam.

Jag kommer att blogga om var och en av dessa mål under kommande veckor. Stay tuned! Under tiden kan du klicka hem ditt påskgodis direkt här.

Vilken torkad mango äter du? Det här är när handel är bättre än bistånd på riktigt.

Glad påsk till er alla!