Våra Direct Trade priser

När jag såg hur bönder utanför min pappas hemby i Colombia blev svikna av exportgrossiter och fick slänga sina skördar, blev jag så förbannad. Jag tänkte “hur svårt kan det vara att köpa frukten direkt från dem och dubbla priset”. På den vägen är det. Då, år 2010, fanns inte de 17 Global Målen, eller Agenda 2030. 

Men sen när de kom, blev jag så glad att just detta mål fanns med. Det här är ett av målen jag brinner allra mest för. 

Konsekvenserna av prispress i butikerna får konsekvenser som jag sett i vitöga. De som blir hårdast pressade är bönderna. Det är många mellanhänder som ska ha sin andel. Det är svårt att vara grossist och dubbla ett pris, men med direkt handel – Direct Trade – är det fullt möjligt och inte ens svårt.

En studie från Oxfam visar att böndernas andel av slutpriset av livsmedelsprodukter har minskat med 26% under den senaste tjugo åren, till 6%. Samtidigt har dagligvaruhandeln ökat sin andel med 12% till runt 48% av slutpriset. Det finns en enorm maktobalans här som jag var fullt ovetandes om när jag började, men som klarnat under vägens gång (Oxfam Ripe for Change Report 2018).

Här nedan ser ni 2020-2021 års priser och nettomarginal till bönderna för varje frukt. Priserna kanske inte säger så mycket till er. Men som referens kan ni ta att våra Direct Trade priser ligger mellan 25-40% högre än lokala marknadspriser. De revideras en gång per år. Bönderna får 50% vid köporder och 50% vid leverans till vår lokale partner Fruandes.

Köpprognoserna läggs i början av varje år och allt detta sammantaget ger bönderna och deras familjer helt andra förutsättningar för långsiktigt lönsamhet och planering. Vi kan se att den yngre generationen allt mer lockas att komma tillbaka efter avslutade studier och vidareutveckla familjens gård. Det måste vara attraktivt för de unga att bruka jorden, annars blir de bara ännu en mun att mätta i en förort i en storstad.

Transparens är vägen! Har vi inte fakta på bordet kan vi inte heller förbättra, förändra eller revolutionera. För att inte tala om du som konsument. Utan dig – no bananas och du förtjänar att få veta vart dina pengar tar vägen längs kedjan.

Eller vad säger du? Jag vill alltid höra vad du tycker. Maila mig på nathalie@nathaliesdirecttrade.se